Clubul de muzica

În cazul copiilor cu deficinţe de vedere este evident că deficienţa însăşi produce şi fenomenul de compensare.  Astfel, chiar fără a fi specialist poţi fi de acord că pentru o persoană nevăzătoare, auzul însemnă mult mai mult şi este mult mai important decât pentru o persoană care nu are această deficienţă, pentru că în primul rând majoritatea informaţiilor despre mediu  primite din exterior şi ceea ce ajută în orientarea şi raportarea la mediul exterior provin pe cale auditivă.

Beneficii : a invăţa sa cânţi la un instrument, a te bucura, a te juca, a invăţa prin joc şi bucurie ;

Muzica poate fi o punte pentru o mai bună conlucrare între şcoală, familie şi societate în beneficiul elevului cu dificultăţi de vedere.

Ţinând cont de faptul că opţiunile profesionale ale unei persoane deficiente vizual sunt reduse, descoperirea şi stimularea aptitudinilor muzicale ale acestor copii poate aduce beneficii materiale si spirituale la nivelul întregii societăţi (instrumentişti, muzicieni de o înaltă calitate), precum şi integrarea optimă a deficientului vizual în societate şi schimbarea la nivel global a atitudinii societăţii faţă de persoanele cu deficienţe.

La Şcoala Specială Gimnazială pentru Deficienţi de Vedere din Bucureşti   s-au desfăşurat mai multe proiecte.

Astfel in anul 2011, doamna Margareta Pâslaru a iniţiat un proiect în cadrul şcolii care s-a desfăşurat pe parcursul mai multor  luni de zile – “Voluntarii muzicii”.  Cu această ocazie studenţi ai Conservatorului din Bucureşti au venit şi le-au susţinut elevilor cu deficienţe de vedere lecţii de pian şi vioară, iar proiectul s-a incheiat prin susţinerea unui concert.

Începând cu primăvara anului 2012, la Şcoala pentru Deficienţi de Vedere  s-au desfăşurat săptămânal activităţi de voluntariat care au vizat însuşirea unor tehnici de utilizare a tobelor Bongos ca acompaniament la cantece si ritmuri cântate la chitară. Activităţile au avut ca scop pe de-o parte îmbunătăţirea simţului ritmic, obţinerea unei bune sincronizări la nivelul grupului (8 elevi- clasa a II-a A), exersarea simţului melodic, iar pe de altă parte stimularea polisenzorială, predominant a simţurilor tactil-kinestezic şi auditiv şi armonizarea la nivelul personalităţii şi a relaţiilor cu cei din jur (încredere în sine, iniţiativă, creativitate, comunicativitate, colaborare etc).

Desi totul a început ca o joacă, şi se poate spune că şi astfel continuă, deoarece se poate considera că tehnica învăţării prin joc este una dintre cele mai eficiente, păstrând viu entuziasmul şi bucuria de a invăţa noi şi noi elemente – rezultatele şi răspunsurile copiilor au fost mai mult decât încurajatoare, de-a dreptul entuziasmante şi pentru cadrele didactice şi pentru părinţi.

De ce percuţie ? …

A lucra cu elemente de percuţie cu copiii nevăzători ni s-a părut de la început nu neapărat mai facil, dar în orice caz un instrument mai abordabil având în vedere că în timpul cântecului nu sunt necesare re-orientări repetate în  spaţiu ale copilului, instrumentul este fix, iar pentru început doar tehnica de lovire a acestuia cu palmele trebuie însuşită, dezvoltându-se ulterior simţul ritmic, capacitatea de a menţine ritmul constant pe parcursul melodiei, de a interfera cu alte instrumente şi chiar de a executa simultan intercalări de două ritmuri.

Dezvoltarea simţului ritmic conduce către o mai bună sincronizare, coordonare a mişcărilor proprii în funcţie de intervenţiile celorlalte instrumente, apoi capacitatea de a respecta timpii şi măsurile unui cântec, calităţi ce sunt necesare şi în studiul oricărui alt instrument şi chiar pentru interpretarea vocală !

Dacă la început doar doi copii reuşeau să păstreze ritmul constant, ulterior,  toti elevii au reuşit acest lucru, şi chiar mai mult decât aceasta, ei singuri descopereau, aranjau, orchestrau si compuneau rimuri pentru melodii. Astfel, fără constrângerea de a repeta neapărat o temă impusa, oferindu-li-se mai multă libertate, s-a permis şi manifestarea propriei lor creativităţi.

In mod experimental, câţiva copii au participat la o lecţie cu un profesor de baterie, pentru a se testa mai mult capacitatea acestora de a utiliza un instrument de percuţie mai complex. Rezultatul şi răspunsul profesorului a fost mai mult decât entuziasmant, copiii arătând o deosebită uşurinţa de a asimila elemente noi şi de a se adapta şi exprima în situaţii inedite. Aici s-a tras şi concluzia că nu există niciun impediment pentru însuşirea cunoştinţelor practice de a cânta la vreun instrument, cauzat de deficienţa de vedere !

Şi aşa s-a înfiinţat trupa Veveriţele năzdrăvane alcătuită din 10 menbrii, dintre care 9 copii nevăzători.

Au participat cu un program la câteva manifestări artistice de Ziua Internaţională a Persoanelor cu Dizabilităţi, de Ziua Sfântului Nicolae, cu ocazia Zilei Mamei, de 8 martie şi diverse alte spectacole.

Primind o invitaţie la Festivalul Miraje din Cluj, au pornit in primul lor “turneu”, dupa cum spun copiii entuziaşti. Au participat la primul  festival şi s-au descurcat de minune, au susţinut concertul “Cosmin Rock’n'Roll”.

Începând cu luna octombrie 2013,  Şcoala pentru Deficienţi de Vedere a primit ca donaţie o baterie.  În tot acest timp s-au desfăşurat săptămânal activităţi de voluntariat care au vizat însuşirea unor tehnici de utilizare a bateriei.

Rezultatele sunt uimitoare, dar vă lăsăm pe dumneavostră să le descoperiţi!


Vă invităm la Clubul de muzică, activităţile au loc în fiecare sâmbătă, în camera polisenzorială a Şcolii Gimnaziale Speciale pentru Deficienţi de Vedere,  str.Austrului nr.33, sector 2, Bucureşti

Pentru mai multe informaţii despre activitatea desfăşurată în cadrul acestui club luaţi legătura cu:

Prof.psihopedagog: Adela Vâlcu, tel:0722.334.980 email: valcu_adela@yahoo.com

Voluntar : Andrei Vâlcu, tel : 0723.890.430

Restless Squirrels Band Presentation

Serbare clasa I

Prima intalnire muzicala cu copiii – excursie

Prima intalnire muzicala cu copiii – excursie

Primele lectii de Baterie – noiembrie 2013

Primele lectii de baterie – Ricardo
Primele lectii de baterie – Andrada

Veveritele Nazdravane – Festivalului Miraje, Editia a VI-a 2013

Veveritele Nazdravane – Castigatorii Festivalului Miraje, editia a VII-a 2014 – Sectiunea Muzica

Festivalului Miraje, Editia a IX-a 2016 – Andra – Sonata 311 Mozart Re Major

Festivalului Miraje, Editia a IX-a 2016 – Andrada – Lie ciocarlie

Festivalului Miraje, Editia a IX-a 2016 – Veveritele Nazdravane – Pantera Roz

Dupa ce in urma cu cateva saptamani Veveritele Nazdravane obtineau Golden Star-ul pentru interpretarea melodiei Lie Ciocarlie, ieri, 15.12.2016, aceasi copii minunati ne-au incantat cu o interpretare inedita a melodiei “Mocirita cu trifoi” in finala concursului Next Star.

Elevii nostrii i-au impresionat pe jurati si au obtinul locul 3.

Veveritele Nazdravane canta Lie Ciocarlie

Interpretarea Veveritelor Nazdravane in marea finala

Felicitari Veveritelor si felicitari profesorilor de muzica Adela si Andrei!